Thursday, August 28, 2014

ពង្រឹង​គុណភាព​សិស្ស​គឺ​ពង្រឹង​ការងារ​គ្រប់គ្រង

M28-08-14-z9-full
ជុំវិញ​គន្លឹះ​កែលម្អ​គុណភាព​អប់រំ​ដែល​គេ​រក​ឃើញ​តាមរយៈ​គម្រោង Eqip (​កម្មវិធី​កែលម្អ​គុណភាព​អប់រំ​)​បាន​ឲ្យ​ដឹងថា ជាបឋម​ត្រូវ​កែលម្អ​ឬ​ហៅថា ពង្រឹង​ការងារ​គ្រប់គ្រង​របស់​នាយក​សា​លា​ជា​ចម្បង​ទើប​សាលារៀន​មានការ​រីកចម្រើន​ដែល​ក្នុងនោះ​គឺ​សិស្ស​រៀន​បាន​ប្រកបដោយ​គុណភាព​ពិតប្រាកដ​។ តើ​មាន​វិធានការ​យ៉ាង​ណា​ក្នុង​ការពង្រឹង​ការងារ​គ្រប់គ្រង​របស់​នាយក​សា​លា​?
ចំពោះ​ក្រុមការងារ​ដែល​បាន​ចុះ​ត្រួតពិនិត្យ​សាលារៀន​មួយ​គេ​តែង​យល់ឃើញថា គ្រាន់តែ​ឈាន​ជើង​ចូលក្នុង​បរិវេណ​សាលារៀន​នោះ​ភ្លាម​គេ​តែង​យល់​យ៉ាង​ច្បាស់​ថា អ្វីៗ​ទាំងអស់​កើតឡើង​ពី​ការដឹកនាំ​និង​គ្រប់គ្រង​សាលារៀន​ទាំងមូល​តែម្តង​។ ទិដ្ឋភាព​និង​បរិស្ថាន​ខាងក្រៅ​នេះ​ជា​សញ្ញា​បង្ហាញ​អំពី​ការងារ​គ្រប់គ្រង​របស់​នាយក​សា​លា​មែនហើយ​។ បើ​ទិដ្ឋភាព​នៃ​បរិស្ថាន​ល្អ​គេ​យល់ថា វា​ជា​អំណោយផល​នៃ​ការគ្រប់គ្រង​ល្អ​។ ផ្ទុយទៅវិញ​បើ​ទិដ្ឋភាព​និង​បរិស្ថាន​ខាងក្រៅ​មិនបាន​ល្អ​ទេនោះ​វា​ជា​ស្រមោល​ដ៏​ជាក់លាក់​ក្នុងការ​បង្ហាញថា ការដឹកនាំ​របស់​នាយក​សាលា​មិនទាន់​បានល្អ​នោះទេ​។ នៅពេលដែល​គេ​ឃើញ​ទិដ្ឋភាព​ខាងក្រៅ​ប្រាកដជា​គេ​ហ៊ាន​វាយ​តម្លៃ​អំពី​ទិដ្ឋភាព​ខាងក្នុង​ឬ​ការចាត់ចែង​ខាងក្នុង​ថា មាន​ប្រសិទ្ធភាព​និង​គ្មាន​ប្រសិទ្ធភាព​នោះបាន​មួយផ្នែកធំ​ហើយ​។ រឿងនេះ​វា​មិន​ខុសពី​ពាក្យចាស់​ពោលថា នៅពេល​ទៅដល់​ចង្ក្រាន​បាយ​នៃ​ផ្ទះមួយ​នោះគេ​អាច​វាយ​ត​ម្លែ​មេផ្ទះ​ទាំងមូល​ឬ​កូនក្រមុំ​នៃ​ផ្ទះ​នោះ​ពិតប្រាកដ​។ បានសេចក្តីថា គេច​ង់​ជ្រើសរើស​រក​កូនប្រសា​ស្រី​នៅក្នុង​សង្គម​ខ្មែរ​យើង​គេ​ឲ្យ​ចូលទៅ​មើល​ចង្ក្រាន​បាយ​ជាមុនសិន​ថា​តើ​ចង្ក្រាន​បាយ​ស្អាត​ឬក៏​មិន​ស្អាត​ព្រោះ​ទីនោះ​ហើយ​ដែលជា​មូលដ្ឋាន​ការងារ​របស់​កូនស្រី​ឬ​កូនក្រមុំ។ យ៉ាណា​មិញ​នៅពេលដែល​ក្រុមការងារ​ចុះ​ធ្វើ​អធិការកិច្ច​សាលារៀន​ណាមួយ​នោះ​គឺ​សម្ភារៈ​របស់របរ​ដែល​ជា​ផលិតផល​នៃ​សកម្មភាព​របស់​សាលា​រៀន​នោះ​វា​ជា​ភស្តុតាង​សម្រាប់​បង្ហាញ​អំពី​សមត្ថភាព​នៃ​ការដឹកនាំ​គ្រប់គ្រង​សាលារៀន​នោះ​ដែល​មិនអាច​ប្រកែក​បានឡើយ​។ តើ​ការងារ​គ្រប់គ្រង​របស់​នាយក​សា​លា​សំដៅ​ទៅលើ​អ្វីខ្លះ​ចំពោះ​ចម្លើយ​នៃ​សំណួរ​នេះ​ដែល​គេ​ដឹង​នៅតាម​សាលា​រៀនមាន​៖
-​ការគ្រប់គ្រង​មនុ​ស្សៈ នាយក​សាលា​រៀនមាន​តួនាទី​គ្រប់គ្រង​មនុស្ស​ក្នុង​សាលារៀន​ដែលមាន​ជាអាទិ៍​គឺ​គ្រប់គ្រង​គ្រូបង្រៀន​និង​គ្រប់គ្រង​សិស្ស​។ បានសេចក្តីថា នាយក​សាលា​គ្រប់គ្រង​ការបង្រៀន​របស់​គ្រូ​និង​គ្រប់គ្រង​ការរៀន​របស់​សិស្ស​ឲ្យ​បាន​ដិតដល់​ផងដែរ​។ ជាពិសេស​ការងាររដ្ឋបាល​និង​ការងារ​បច្ចេកទេស​ដែល​អនុវត្ត​ឲ្យ​បាន​ចំ​គោលដៅ​ផង​និង​គោរព​ទៅតាម​វិន័យ​ព្រមទាំង​ផែនការ​កំណត់​ផង​នោះ​វា​ជា​ដំណើរ​ឆ្ពោះទៅរក​ចក្ខុវិស័យ​រប​ស់​សាលារៀន​។ ប៉ុន្តែ​បើ​នាយក​សាលារៀន​គ្រប់គ្រង​មនុស្ស​មិនបាន​ដិតដល់​ទេនោះ​វា​មិ​ខុសពី​ការចាប់​ក្តាម​ដាក់​ចង្អេរ​ឡើយ​ឬ​ហៅថា ភាពអនាធិបតេយ្យ​នឹង​កើតមាន​ក្នុង​សាលារៀន​ដែល​ជះឥទ្ធិពល​ដល់​ការពង្រឹង​គុណភាព​អប់រំ​ជាមិនខាន។
-​ការគ្រប់គ្រង​សម្ភារៈ សម្ភារៈ​ទាំងអស់​សម្រាប់​ទ្រទ្រង់​ការសិក្សា​ដែល​ទាមទារ​ឲ្យ​មាន​ក្នុងការ​ប្រើប្រាស់​ដែល​ក្នុងនោះ​រាប់ទាំង​សម្ភារៈ​ឧបទេស​ជាដើម​។ ការសិក្សា​ត្រូវ​ពឹង​សម្ភារៈ​ដូច​ករណី​ជាងឈើ​ប្រើប្រាស់​សម្ភារៈ​ឬ​ឧបករណ៍​សម្រាប់ធ្វើ​តុទូ​កៅអី​យ៉ាង​នោះដែរ​។ កាលណា​ខ្វះ​សម្ភារៈ​បង្រៀន​ក៏ដូចជា​ខ្វះ​បច្ចេកទេស​ក្នុងការ​បង្រៀន។
-​ការគ្រប់គ្រង​ថវិកាៈ បញ្ហា​ថវិកា​ចំណូល​ចំណាយ​វា​ជា​រឿង​សំខាន់​សម្រាប់​សាលារៀន​។ ជា​ជម្លោះ​និង​ការបែកបាក់​ឬ​ជំងឺ​សតិអារម្មណ៍​របស់​បុគ្គលិក​ក្នុង​សាលារៀន​មួយ​ភាគច្រើន​ក្នុង​រឿង​លុយកាក់​ដែលមាន​ប្រើប្រាស់​ដោយ​អយុត្តិធម៌​ឬ​ដោយ​បក្ខពួកនិយម។ ប្រសិនបើ​នាយក​សាលា​ប្រើប្រាស់​ថវិកា​ប្រកបដោយ​តម្លាភាព​នោះ​ទើប​សាលារៀន​មានការ​អភិវឌ្ឍ​ផង​និង​សិស្ស​រៀន​ប្រកបដោយ​គុណភាព​ផង។
-​ការគ្រប់គ្រង​ឯក​សារៈ ឯកសារ​គឺជា​របស់​សម្រាប់​ធ្វើការ​ឬ​ជា​ត្រីវិស័យ​បង្ហាញ​ទិសដៅ​ការងារ​ដែល​នាយក​សាលា​ត្រូវ​ថែរក្សា​ឲ្យ​បាន​គត់មត់។
-​ការគ្រប់គ្រង​សូចនាករៈ នេះ​គឺជា​ការបង្ហាញ​ចំណុចខ្លាំង​ចំណុចខ្សោយ​របស់​សាលារៀន​ត្រូវការ​អ្វី​ដើម្បី​បំពេញ​លើ​ចំណុច​ខ្វះខាត​ណាខ្លះ​?
-​ការគ្រប់គ្រង​ពេល​វេលាៈ នាយក​សាលា​ជា​អ្នកគ្រប់គ្រង​ពេលវេលា​សម្រាប់​សិស្ស​រៀន ជាពិសេស​បញ្ហា​វិន័យ​និង​ការ​គោរព​ពេលវេលា​តែម្តង​ដើម្បី​ធានា​ឲ្យ​បាន​ក្នុង​ការ​អនុវត្តតាម​ផែនការ​និង​បញ្ចប់​តាម​ផែនការ​នៃ​ការសិក្សា​ប្រចាំខែ​និង​ប្រចាំ​ឆមាស​ព្រមទាំង​ប្រចាំឆ្នាំ។
ដូចនេះ​ចំពោះ​ការ​ពង្រឹង​ការងារ​គ្រប់គ្រង​របស់​នាយក​សា​លា​ទាំង​៦​យ៉ាង​នេះ​ក៏​មានន័យថា ជា​ការ​ពង្រឹង​គុណភាព​អប់រំ​ពិតប្រាកដ​៕