Sunday, August 31, 2014

វិភាគ​អំពី​ទស្សនៈ​ដូនតា​ខ្មែរ​បុរាណ​តាមរយៈ​ការ​ដាក់​តាំង​នាគ​និង​តោ​ខាងមុខ​ប្រាសាទ

M31-08-14-b-full
នៅ​ពេល​ដែល​យើង​បាន​ទៅ​ទស្សនា​ប្រាង្គ​ប្រាសាទ​បុរាណ ​ជាពិសេស​ប្រាសាទ​នៅ​សម័យ​អង្គរ​គេ​តែង​បាន​ធ្វើ​ការ​កត់សម្គាល់​អំពី​បដិមា​ថ្ម​នាគ​និង​តោ​ដែល​សិល្បករ​ខ្មែរ​តែង​តម្កល់​ដាក់​ជិត​គ្នា​នៅ​អម​សងខាង​ជណ្តើរ​ឬ​ផ្លូវ​និង​ស្ពាន​សម្រាប់​ចូល​ទៅ​ប្រាសាទ​ក្នុង​ការ​ធ្វើ​សក្ការបូជា។ តើ​បុព្វបុរស​ខ្មែរ​មាន​ទស្សនៈ​យ៉ាង​ណា​ដែរ​?
ជា​ការ​ពិត​ណាស់​នេះ​ជា​រូបភាព​មួយ​បាន​បង្កប់​ទៅដោយ​ទស្សនវិជ្ជា​ដែលជា​វិជ្ជា​នៃ​ផ្លូវ​គំនិត​ដ៏​វែងឆ្ងាយ​របស់​ដូនតា​ខ្មែរ​តាំងពី​បុរាណកាល​មក​ម្ល៉េះ។ ដូច​ទស្សនៈ​ជា​ភាសា​បារាំង​ពោល​ថា “Une image vaut mille exploitations” ប្រែ​ថា រូបភាព​មួយ​ស្មើ​ការបកស្រាយ​មួយ​ពាន់​បែប​។ យ៉ាង​ណា​មិញ​តាមរយៈ​ចម្លាក់​តោ​និង​នាគ​នៅ​តាម​បូជនីយដ្ឋាន​បុរាណ​ក៏​គេ​អាច​យល់ឃើញ​ច្រើនបែប​ខុសៗ​គ្នា​ដែរ។ ដូចនេះ​ខ្ញុំ​ជា​អ្នក​រៀបចំ​នូវ​អត្ថបទ​នេះ​សូម​ធ្វើការ​បង្ហាញ​គំនិត​មួយ​ជ្រុង​តូច​អំពី​ការស្វែងយល់​នៃ​គំនិត​ដូនតា​ក្នុងការ​ដាក់តាំង​រូប​តោ​និង​រូប​នាគ​ខាងមុខ​ប្រាសាទ​ដូចខាងក្រោម​នេះ​៖
ប៉ុន្តែ​មុននឹង​បង្ហាញ​អត្ថន័យ​នៃ​ចម្លាក់​តោ​និង​នាគ​នោះ​យើង​តែង​បាន​កត់​សម្គាល់​ឃើញ​តាមរយៈ​ប្រាសាទ​ដូចជា​ខាងដើម​ផ្លូវ​ចូល​ប្រាសាទអង្គរវត្ត ​បន្ទាយស្រី ស្រះស្រង់ ពិមាយ ព្រះវិហារ​...​។ គឺ​ប្រាសាទ​ភាគច្រើន​នៅ​សម័យអង្គរ​សិល្បករ​បាន​តុបតែង​លម្អ​ខាងមុខ​ប្រាសាទ​ឬ​នៅខាងមុខ​ប្រាង្គ​នីមួយៗ​ដោយ​ដាក់តាំង​រូប​តោ​និង​នាគ​តែម្តង។ រហូតមកដល់​ក្រោយ​សម័យអង្គរ​ដូចជា​ខាងមុខ​ជណ្តើរ​ផ្នែក​ខាងកើត​នៃ​ព្រះបរមរាជវាំង​ភ្នំពេញ​និង​ខាងមុខ​ព្រះវិហារ​ភ្នំ​ដូនពេញ​ជាដើម​តែងមាន​រូប​តោ​មួយគូ​និង​នាគ​មួយគូ​អម​ជណ្តើរ​ហាក់ដូចជា​មានជីវិត​រស់​រវើក​ក្នុង​ការទទួល​ស្វាគមន៍​ភ្ញៀវ​ពេល​ចូល​និង​ពេលចេញ​យ៉ាង​នោះដែរ។
-​អំពី​នា​គៈ តាមរយៈ​ទេវ​កថា​ក្នុង​សាសនាព្រាហ្មណ៍​បាន​ឲ្យ​ដឹងថា នា​គជា​ជំនិះ​របស់​ព្រះ​ពិរុណ​ជា​ទេវតា​តំណាង​ឲ្យ​ទឹកភ្លៀង​។ ដូចនេះ​នាគ​ក៏​តំណាង​ឲ្យ​ទឹក​ដែរ​ដូច​ទស្សនៈ​បុរាណ​បាន​ឲ្យ​ដឹង​នៅពេល​មាន​ឮ​សំឡេង​ផ្គរលាន់​គ្រឹមៗ​នៅឯ​នាយ​នោះគេ​បាន​និយាយ​ដោយ​ការ​សន្មត​ថា​នាគ​លេង​ទឹក​។ ទឹក​នេះហើយ​ដែលជា​កត្តា​ធ្វើ​ឲ្យ​មានការ​រីកចម្រើន​លើ​វិស័យ​កសិកម្ម​ក្នុងសង្គម​ខ្មែរ​ដូច​ពាក្យចាស់​ពោលថា​"​ធ្វើស្រែ​នឹង​ទឹក ធ្វើសឹក​នឹង​បាយ​"​។ ជាពិសេស​អរិយធម៌​ខ្មែរ​រីកចម្រើន​ខ្ពស់​នៅ​សម័យអង្គរ​ក៏​ជាបឋម​គេ​មិនអាច​មើលរំលង​ពី​បញ្ហា​ប្រព័ន្ធ​នៃ​ការប្រើប្រាស់​ទឹក​លើ​វិស័យ​កសិកម្ម​ដូចជា ការធ្វើ​ស្រែចម្ការ​នោះទេ​។ ម្យ៉ាង​ទៀត​ពាក្យ​ថា "​នាគ​នេះ​មានន័យថា ប្រសើរ ចម្បង បរិសុទ្ធ​។ អរិយបុគ្គល​ដែល​បាន​វៀរចាក​នូវ​អំពើ​អាក្រក់​ទាំងឡាយ​ហើយក៏​គេ​ហៅថា​នាគ​ដែរ។ លើស​ពី​នេះ​ទៅទៀត​តាមរយៈ​រឿងព្រេង​ព្រះថោង​នាងនាគ​ក៏បាន​ឲ្យ​ដឹង​ថា ខ្មែរ​មាន​អំបូរ​នាគ​ឬ​មានព្រលឹង​នាគ។ ដូចនេះ​ការដាក់​តាំង​រូប​នាគ​តាម​ជណ្តើរ​ប្រាសាទ​មានន័យថា ជា​មរតក​នៃ​ព្រលឹង​របស់​ជាតិខ្មែរ​និង​ជា​ស្នាដៃ​ខ្មែរ​ប្រកបដោយ​ភាពរុងរឿង​ក្សេមក្សាន្ត​សំបូរ​សប្បាយ​។ នាគ​ដែលគេ​ដាក់​តាំង​លម្អ​នោះ​គឺជា​នាគ​មាន​ក្បាល​៧​ឈ្មោះថា​"​មុច​លិ​ន្ទ​"​មាន​តាំងពី​ប្រវត្តិ​នៃ​នាគប្រក់​ព្រះពុទ្ធ​បាន​ត្រាស់​៣៥​ថ្ងៃ​រួចមក​។ នេះ​ជា​នាគ​ប្រកបដោយ​សិរី​មង្គល​ក្នុងការ​ការពារ​ឧបសគ្គ​បាន​ប្រកបដោយ​ប្រសិទ្ធភាព​បំផុត។
-​អំពី​តោៈ តោ​ថ្ម​តំណាង​ឲ្យ​អំណាច​ក្នុងការ​ទប់ទល់​នឹង​អំពើ​ព្រៃផ្សៃ​នានា​ដែល​មក​យាយី​រាតត្បាត​រំខាន​ភាពសុខសាន្ត​ផ្ទៃក្នុង​។ គឺ​តោ​ជា​ស្តេចសត្វ​នៅក្នុង​ព្រៃ​ដែល​បុព្វបុរស​បាន​យក​រូបារម្មណ៍​ក្នុង​ឧ​ត្ត​ម​គតិ​នៃ​ការការពារ​យ៉ាង​​ម៉ត់ចត់​បំផុត​ឬ​ហៅថា ជាការ​ការពារ​បេតិកភណ្ឌ​និង​មរតក​សង្គម​បាន​ប្រកបដោយ​ជោគជ័យ​ក្រៃលែង​។ សរុបមក​ឧ​ត្ត​ម​គតិ​ក៏ដូចជា​ទស្សនៈ​ខ្មែរ​បុរាណ​បាន​តម្កល់​បដិមា​នាគ​និង​តោ​ខាងមុខ​ប្រាង្គ​ប្រាសាទ​មានន័យថា មរតក​វប្បធម៌​និង​សង្គម​ធម៌​នៃ​ជាតិខ្មែរ​កើតឡើង​ដោយ​ស្នាដៃ​ខ្មែរ​កសាង​ឲ្យ​មានការ​រីកចម្រើន​រុងរឿង​និង​ទន្ទឹមនេះ​ក៏មាន​ការថែរក្សា​ការពារ​យ៉ាង​ខ្ជាប់ខ្ជួន​គង់វង្ស​ស្ថិតស្ថេរ​រហូតមកទល់​សព្វថ្ងៃនេះ​ពិតប្រាកដ​៕